Meest voorkomende storingen

  • Bijgewerkt

Veelvoorkomende storingen bij je warmtepomp – en wat je zelf kunt doen

Heb je een storing aan je warmtepomp? Geen paniek! Veel problemen zijn eenvoudig op te lossen. Hieronder zetten we de meest voorkomende situaties voor je op een rij, mét handige tips.

Storing U6-36 (Daikin hybride)

Deze storing betekent dat er geen communicatie is tussen de warmtepomp en de cv-ketel. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen: Zet de werkschakelaar even uit en daarna weer aan.
Wil je het liever even zien? Bekijk dan onze korte instructievideo.

Warmtepomp resetten

Heb je een storing? Probeer dan eerst de warmtepomp te resetten. Dat lost in veel gevallen het probleem al op. Bij een warmtepomp reset je de warmtepomp door de hoofdschakelaar uit te zetten. Daarna zet je de schakelaar weer aan en controleer je het display op storingen. Heb je geen werkschakelaar? Dan reset je de warmtepomp door de cv-ketel te resetten. De cv-ketel is in dit systeem leidend. 

Bekijk onze video waarin onze monteur laat zien hoe je reset eenvoudig uitvoert.

Desinfectiecyclus verstoord (storingscode AH-00)

Heb je een all-electric warmtepomp en zie je de code AH-00 op je thermostaat? Dan is de desinfectiecyclus onderbroken.
Deze cyclus draait één keer per week automatisch om legionella te voorkomen. Gebruik je warm water tijdens dit proces, dan wordt het afgebroken.

Goed nieuws: je hoeft niks te doen. De foutmelding verdwijnt automatisch zodra de cyclus een week later wél volledig wordt uitgevoerd. Blijft de fout staan? Neem dan contact met ons op.

Display werkt niet meer

Doet het display van de binnenunit of thermostaat het niet meer? Controleer eerst of de installatie wel aanstaat. Is alles aan, maar zie je nog steeds niets op het scherm?
Dan is het waarschijnlijk een technisch probleem en moet er een monteur bij je langskomen. Neem in dat geval contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Water rond de buitenunit

Zie je een plasje water liggen bij de buitenunit? Ook dat is normaal. Tijdens het verwarmen ontstaat er condenswater, dat onder de unit druppelt. 

Buitenunit bevroren

Ziet je buitenunit er ineens wit uit aan de achterkant? Geen zorgen – dit hoort erbij!
Tijdens het verwarmen ontstaat condens, dat in koude omstandigheden kan bevriezen. De unit voert dan automatisch een ontdooicyclus uit. Je zult zien dat dit een paar keer per uur gebeurt. Soms komt er ook wat stoom vrij: dit is helemaal normaal.

WiFi-verbinding werkt niet (Onecta app)

Gebruik je de Onecta app en werkt de wifi-verbinding met je warmtepomp niet meer? Probeer dan het volgende:

  1. Controleer of je wifi-netwerk goed werkt op de plek van de binnenunit.

  2. Verwijder de installatie uit de app en voeg deze opnieuw toe.

  3. Zet je warmtepomp in verbindingsmodus via de stappen in de app.
  4. De app zoekt dan een tijdelijk wifi-signaal (“Daikin app”). Koppel hiermee.

  5. Als het verbinden niet lukt: kopieer het wachtwoord naar je klembord, ga naar wifi-instellingen op je telefoon, selecteer “Daikin app” en plak het wachtwoord.

  6. Ga terug naar de app, kies je eigen wifi-netwerk, vul het wachtwoord in en voltooi de stappen.

Lukt het niet of gebruik je een andere app? Bel ons gerust, we helpen je verder.

Mijn buitenunit maakt veel geluid

De buitenunit kan soms wat geluid maken, zeker tijdens intensief gebruik. Wil je dit verminderen? Dan kun je:

  • De stille modus inschakelen (de meeste systemen hebben deze optie) In onderstaand filmpje hebben we stap voor stap uitgelegd hoe je dit doet. Let op: door de stille modus aan te zetten vermindert het rendement met 8%-10%.

  • Een geluiddempende kast laten plaatsen om de buitenunit

Wil je advies op maat? Stuur ons wat foto’s van de situatie, dan kijken we graag met je mee!

Kamertemperatuur wijkt af van wat je instelt

Er zijn een paar mogelijke oorzaken én oplossingen:

  • Verhoog of verlaag de gewenste temperatuur handmatig

  • Pas het programma van de thermostaat aan

  • Controleer of de ingestelde aanvoerwatertemperatuur toereikend is

  • Mogelijk is de weersafhankelijke regeling niet goed ingesteld – daarvoor is hulp van een vakman nodig

Kom je er niet uit?

Geen zorgen. Neem gerust contact met ons op. We staan voor je klaar om je te helpen. Samen lossen we het op!