Storingsmelding van SolarEdge

  • Bijgewerkt

Vanuit SolarEdge wordt er een e-mail gestuurd wanneer jouw installatie onvoldoende lijkt te werken. Dat kan best schrikken zijn, want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk opbrengst! Het is je misschien ook opgevallen dat er meer meldingen worden verstuurd. Wij leggen je uit wat de oorzaken zijn van deze meldingen. 

1. Het systeem signaleert eerder onregelmatigheden, bijvoorbeeld wanneer het waait, bewolkt is en het eerder donker is. Het systeem kan dus 'overgevoelig' reageren. Omdat het systeem scherper staat ingesteld, worden er eerder storingsmeldingen verstuurd. 

2. Het weer. In de herfst/winter is het langer donker en is er meer neerslag. De zonnepanelen wekken hierdoor minder stroom op dan in de zomer. Ook dit kan zorgen voor een storingsmelding.

3. Er is daadwerkelijk een storing.

Wat kun je zelf doen?

Controleer de lampjes op de omvormer.
- Het blauwe lampje brandt constant - Omvormer communiceert met het monitoring platform.

- Het groene lampje brandt constant - De zonnepanelen produceren energie. 

- Het groene lampje knippert - AC-netwerk is aangesloten, maar de zonnepanelen produceren geen energie. 

- Het rode lampje brandt constant - Systeemfout.

Bij de laatste 2 situaties raden wij aan contact met ons op te nemen.

Controle systeem

In de SolarEdge app kun je aflezen wat de opbrengst van de zonnepanelen is geweest afgelopen periode. Je kunt er rekening mee houden dat de opbrengst in de herfst en winterperiode een stuk minder is.

Contact

Zie je een groen knipperend lampje, een rood constant lampje óf heb je hier toch nog een vraag over? Neem dan contact met ons op.